Priame farby PANTONE alebo CMYK?

Priame farby PANTONE alebo CMYK?

Dizajn a farba je jednou z našich najsilnejších zbraní pri upútavaní pozornosti. Pri veľkom množstve produktov vytlačených v CMYKu môže byť použitie priamych farieb (PANTONE®) obzvlášť efektívnym
spôsobom ako zaujať publikum. Pozrime sa bližšie na to, čo sú priame (spot) farby – ako sa líšia od procesných farieb CMYK a ako môžeme z používania týchto „špeciálov“ vyťažiť maximum.

Pantone Matching System (PMS) je štandardizovaný systém zhody farieb, ktorý je široko používaný po celom svete. Bol navrhnutý tak, aby pomohol tlačiarom a dizajnérom špecifikovať a kontrolovať farby
pre špeciálne tlačové projekty.

Čo je Pantone Matching System® (PMS)?

Systém a knižnice PMS sa vo veľkej miere používajú v polygrafickom, obalovom, plastikárskom, módnom a textilnom priemysle, architektúre, dizajne interiéru a ďalších odvetviach, kde sa kladie dôraz na farby a presnú farebnosť. Sú k dispozícii v tlačenej aj digitálnej forme. Digitálne verzie sú integrované a podporované v programoch Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat, Adobe Color a Adobe Capture.

gamut farebného spektra CMYK vs. PANTON
Porovnanie gamutu farebného spektra CMYK vs. PANTONE.

Systém farieb Pantone umožňuje definovať a namiešať farby, ktoré nie je možné docieliť v tradičnom systéme CMYK. Systém Pantone používa 18 základných farieb na namiešanie veľkej škály
farieb.

Čísla Pantone® sa používajú na farebnú komunikáciu od dizajnéra, grafika po miešareň farieb a od miešarne po tlačiareň. V procese konvenčnej tlače (ofset, flexo, sieťotlač) je bežné používať priame (spot) farby pre tlač produktov. 

Označenie farieb Pantone

PANTONE® kúzlo spočíva v jeho jednoznačnom číselnom označení farby. Jednotlivé farby Pantone sú definované ich prideleným číslom. Pevná paleta je tiež identifikovaná príponou za farbou. Kód prípony sa vzťahuje na papier, na ktorom je farba vytlačená; C znamená natieraný papier (Coated), a U je nenatieraný papier (Uncoated).

Vejar Pantone s produktom

Niektoré farby sa pri tlači na natieraný a nenatieraný papier budú javiť viditeľne odlišné. K tomu dochádza preto, že nenatierané substráty majú výrazne väčšiu nasiakavosť ako natierané. To platí najmä pre svetlé farby, metalízu a neónové farby – ktoré sa na nenatieranom substráte stlmia.

Čo znamená CMYK?

CMYK je farebný systém využívajúci štyri procesné farby: azúrová, purpurová, žltá a čierna (Cyan , Magenta, Yellow a Key – alias Black). Ide o farebný model, ktorý sa používa pri konvenčných technológiách aj pri digitálnych technológiách tlače.

 

Prečo používať priame farby?

    1. Pre vplyv – keďže väčšina návrhov tlače sa vyrába pomocou CMYK – naša myseľ je prispôsobená farebnému gamutu CMYK ako „normál“.  Akákoľvek farba mimo tohto spektra prirodzene priťahuje oko, pretože je iná, „nie bežná“. Použitie priamych farieb – najmä tých farieb, ktoré spadajú mimo farebnú škálu CMYK – je skvelý spôsob, ako upútať pozornosť.
    2. Pre konzistentnosť – ďalšou výhodou použitia priamej farby je konzistencia reprodukovanej farby. V procese CMYK môže byť konečný výsledok toho, ako živé alebo verné farby vyzerajú, ovplyvnený počas procesu tlače, napr. denzitou farby, nasiakavosť papiera atď. Tieto faktory môžu spôsobiť odlišný výsledok v odtieni konkrétnej farby. Priama farba je zvyčajne konzistentnejšia. To je obzvlášť dôležité, keď sa zaoberáme napríklad farbami značky – a je to jeden z hlavných dôvodov, prečo sa na tlač loga často používa priama farba.

Potlac-loga-pantone

Je lepšie použiť CMYK (procesné) alebo PANTONE® (priame) farby?

Neexistuje jednoznačná odpoveď. CMYK je výnimočný, pretože pomocou 4-farieb môžeme vytlačiť veľké množstvo farebných odtieňov (fotografie, kresby a poltóny). S farbami Pantone sme obmedzení
počtom farieb, ktoré dokáže vytlačiť tlačový stroj. Prioritou PANTONE®, je zabezpečiť presnú farbu. To znamená, že výber medzi CMYK a Pantone nie je v skutočnosti otázkou, na ktorú by ste mali odpovedať. Hlavná otázka je, akým spôsobom tlačíte?

Digitálna tlač vs. PANTONE – len simulácia v CMYK?

Výber a aplikovanie farieb Pantone môžu sprevádzať problémy. Mnohí dizajnéri a grafici možno nechápu, že veľkú väčšinu farieb Pantone nie je možné získať v systéme CMYK. Po prvých skúsenostiach väčšina z nich pochopí, že výber farby PANTONE znamená mať a použiť špeciálne namiešanú farbu!

Dizajnové krabičky s potlačou priamych farieb

Digitálna tlač momentálne neumožňuje pre tlač využívať Pantone Matching System®, ale umožňuje v priestore CMYK simulovať jednotlivé farby Pantone, ktoré sa nachádzajú vo farebnom priestore tlačového zariadenia. Veľa súčasných RIPov obsahuje knižnice a hodnoty Pantone L*a*b*. Na overovanie a presnú kontrolu sa čoraz častejšie v praxi používajú spektrofotometre.

Dajú sa previesť farby PANTONE na farby CMYK (a naopak?)

Môže sa zdať zložité previesť tieto dva farebné priestory, najmä ak uprednostňujete jeden farebný priestor pred druhým pre váš typ zákazky. Našťastie je možné previesť farby z PANTONE do CMYK a CMYK
do PANTONE.

Musíte, ale poznať hodnoty CMYK, ktoré chcete previesť do PMS a naopak, aby ste prešli z PANTONE do CMYK. Pantone Connect je nová digitálna platforma Pantone, ktorá používateľom poskytuje plný prístup ku každej farbe Pantone v každej knižnici Pantone. Uvedená aplikácia je licencovaná, takže je potrebné zakúpiť licenciu!

Aký je rozdiel medzi tlačou PANTONE® a CMYK?

Hlavným rozdielom medzi tlačou farbami Pantone a CMYK je úroveň presnosti, pokiaľ ide o konečné farby. Systém Pantone dokáže zabezpečiť presnú farbu bez ohľadu na to, kto tlačí alebo navrhuje, zatiaľ čo CMYK môže spôsobiť mierne farebné odchýlky.

Detail tlace v PANTONE vs CMYK

Obmedzenia CMYK spočívajú v tom, že nedokáže vytvárať farby s rovnakou sýtosťou ako PANTONE a farby môžu byť nekonzistentné. Pantone sa tlačí metódou „priamych farieb“, čo znamená, že každá jednotlivá farba sa tlačí po jednej, nie zmiešaná ako CMYK.

Na čo si dať pozor pri tlači systéme PANTONE?

Každý, kto niekedy používal Pantone vzorkovníky farieb pozná niektoré z týchto problémov: PANTONE vzorkovníky časom starnú a farby sa môžu líšiť od jedného k druhému. Ďalším problémom
pri porovnávaní farieb len so vzorkovníkom je správne osvetlenie a jeho intenzita, ľudský faktor, vizuálny vnem a celý rad ďalších problémov.

Pomerne veľké rozdiely farieb, medzi vzorkovníkmi nevzbudzujú dôveru pri komunikácii pomocou zadaného čísla alebo názvu. Pre pokročilejšiu prácu s farbami vrátane realizácie dizajnu, výroby a pokročilých konverzií farieb sú nevyhnutné spektrálne dáta L*a*b*. Spektrálne hodnoty sú ako DNA farby, čo vám poskytuje najpresnejší možný východiskový bod. Vyžaduje to, ale mať prístroj spektrofotometer, na meranie presnosti farieb.