Rozhovor s Josefom Misofom z Europapier Slovensko

Rozhovor s Josefom Misofom z Europapier Slovensko

Jedným z najdôležitejších dodávateľov Tlačiarne Bardejov je spoločnosť Europapier Slovensko. Šírkou svojho portfólia dokáže pokryť viac ako 90 % našich požiadaviek. S generálnym riaditeľom Josefom Misofom sme sa rozprávali o ich fungovaní, portfóliu a novinkách, ktoré majú.

Aká je pozícia spoločnosti Europapier na trhu?

Za všetko by mal hovoriť náš claim „First of all“, snažíme sa byť prví vo všetkom. Chceme, aby zákazník myslel okamžite na nás, keď niečo potrebuje v súvislosti s papierom.

Josef-Misof-europapier-slovensko
Josef Misof: Snažíme sa myslieť dopredu a byť vždy prví

Samozrejme, že každý chce byť najlepší a najrýchlejší. Keď zhodnotím prostredie, v ktorom pôsobíme, je ťažké sa odlíšiť – to sa týka napríklad rýchlosti alebo logistiky. Teší nás však, že sa nám darí byť inovátormi, byť prvými vo viacerých veciach – napríklad ako prví sme zrušili lokálne sklady a zriadili jeden centrálny. Skrátilo to dodávku tovaru, zjednodušilo logistiku.

sklad-europapier-slovensko
Centrálny sklad Europapier Slovensko

Snažíme sa myslieť vždy dopredu a v širšom kontexte. Polygrafický priemysel sa totiž nachádza v istej
situácii: ak je niektorá divízia práve menej rentabilná, snažíme sa nahradiť výpadky inými segmentmi, a aj preto rozširujeme svoje portfólio.

Poviem príklad: momentálne slabne segment komunikačných papierov. Trend je jasný, už deti v školách čoraz viac používajú digitálne technológie, použitie knihy je na ústupe.

Samozrejme, neznamená to koniec polygrafie, ale jej transformáciu – posun knihy možno skôr k objektu, k nízkym nákladom vyššej hodnoty. Neznamená to, že takéto obchody nebudeme riešiť, už teraz však musíme myslieť na to, čo nám rozdiel vykryje.

Aký servis poskytuje Europapier svojim zákazníkom?

Okrem šírky produktového portfólia staviame svoj servis najmä na schopnosti rýchlo reagovať na objednávky našich zákazníkov. V rámci celého Slovenska dodávame tovar do 24 hodín. To znamená, že ak si tovar objedná Tlačiareň Bardejov, má ho na sklade hneď na druhý deň.

Predstavte portfólio výrobkov spoločnosti Europapier.

Produkty sa viažu na divízie, ktoré prezentujeme na trhu. Sú to Printing&Writing divízia, čiže divízia, ktorá sa orientuje na polygrafický priemysel; divízia Office, zameraná na predaj a veľkoobchod klasických kancelárskych papierov, Packaging divízia, čiže baliace materiály a napokon divízie Dizajnových a Digitálnych papierov. Máme tiež dve nové divízie: Hygiena a Vizuálna komunikácia.

obaly-portfolio-europapier

Čo nás zaujíma v rámci spolupráce s Tlačiarňou Bardejov, je divízia Printing&Writing. Ak by som mal vymenovať typy papierov v rámci tejto divízie, tak sú to: natierané, nenatierané, drevité volmenózne, etiketovacie, samoprepisovacie a napokon magazínové.packaging-europapier

V rámci Packaging divízie spomeniem ešte kartóny a hladké lepenky. To je približne škála, ktorú zákazníkovi ponúkame, a ktorú od nás zákazník očakáva. Znamená to, že nemusí hľadať rôzne produkty u rôznych dodávateľov, ale nájdete všetko u nás. Ponúkame viac ako 5 000 rôznych položiek a ak niečo chýba, dokážeme to rýchlo doplniť z nášho centrálneho viedenského skladu.

Súčasťou služieb, ktoré spoločnosť Europapier ponúka, je aj miešanie farieb a ponuka tlačovej chémie.

Áno, pred tromi rokmi sme kúpili slovenskú papierenskú spoločnosť BRP. Naším cieľom bolo získať odborný obchodný tím a know-how v rámci farieb a vďaka tomu ponúkať kompletný servis pre tlačiarov.

navsteva-europapier-slovensko

Čiže našim zákazníkom dodávame papier, aj farbu na tlačenie. Máme zároveň silného partnera, známu firmu hubergroup Deutschland, miešame farby Pantone a HKS. Celkovo dokážeme pokryť až 50 % trhu v rámci hárkových strojov.

Na Slovensku máme dve miešarne farieb – v Bratislave a vo Vrútkach. Miešareň vo Vrútkach zásobuje tlačiarne v Martine, Banskej Bystrici a podobne. A funguje to.

pri-praci-europapier

Dnes zákazník v rámci jednej dodávky dostane papier aj farbu, nemusí riešiť dvoch dodávateľov, vyjednávanie cien a dvojitú logistiku. Navyše, pri istom odbere vieme pracovať aj s cenotvorbou a poskytovať systém zliav pre našich odberateľov. A to je zaujímavé pre každého.

Okrem investícií do divízie Hygiena, sú aj ďalšie oblasti, ktoré sa momentálne snažíte rozvíjať?

V rámci divízie Printing&Writing sa venujeme rozvoju digitálnych papierov. Výrobcovia postupne pridávajú nové materiály vhodné na digitálnu tlač. My sa s nimi snažíme držať krok a tvoríme vlastné portfólio, prispôsobené konkrétnej značke digitálnych strojov, napr. pre Konica, Minolta alebo Canon.
papiere-europapier-slovensko

To znamená, že kto si kúpi stroj napríklad značky Konica Minolta, dostane spolu s ním vzorkovník papierov od nás. Papierov, ktoré sme testovali pre použitie v týchto strojoch. To je náš cieľ pre jednotlivé značky. Dopyt zo strany trhu tu je, preto má pre nás zmysel sa tým zaoberať a opäť byť prvý.

vzorkovnik-europapier-slovensko

Ak tu bude aj viac značiek tlačiarenských strojov, ktoré by mali záujem, sme pripravení pre nich vhodný materiál vyvinúť a testovať. Pretože papier sa v každom stroji správa inak. Čakáte istý výsledok, ale to, čo naozaj dostanete, môže byť úplne iné.

Ako Europapier komunikuje svoje produkty a služby? Vyhľadávate aj príležitosti priamej komunikácie?

Samozrejme, do marketingu investujeme. Vyhľadávame možnosti prezentovať značku a naše portfólio. Veľmi sa nám osvedčilo podujatie, ktoré pripravujeme pravidelne – Raňajkové dizajn menu.

V podstate k nám pozývame našich zákazníkov, súčasných alebo budúcich – značky, autorov projektov napríklad z oblasti kultúry a umenia, alebo ľudí z brandže, z polygrafie, ktorí dostanú priestor na prezentovanie svojho projektu – súvisiaceho aj s snami.

Stretnú sa tu dizajnéri, grafici, predajcovia, profesionáli, ale aj študenti umenia. Pre nás je to skvelá príležitosť neformálne predstaviť naše produkty a venovať sa networkingu.

Okrem toho sa samozrejme prezentujeme na konferenciách alebo organizujeme produktové školenia pre našich zákazníkov. Polygrafickú verejnosť stále zaujímajú aj naše semináre v rámci farieb, kde pozvaní odborníci prezentujú technické riešenia rôznych situácii, ktoré sa pri tlači môžu vyskytnúť.

Pravidelne organizujeme aj návštevy v jednotlivých závodoch, napríklad Mondi, Sappy alebo v Garde – naši odberatelia môžu vidieť, ako sa vyrába konkrétny papier, technológovia im predstavia jeho vlastnosti, fungovanie a podobne.