Nikola Luzárová: Urban Market je fascinácia aj závislosť

Nikola Luzárová: Urban Market je fascinácia aj závislosť

Urban Market je jedno z našich najobľúbenejších podujatí v Bratislave. Už 7 rokov ho organizuje nezisková organizácia Čerstvé Ovocie a v Tlačiarni Bardejov pravidelne tlačíme plagáty, programové letáky, časopis alebo baliace papiere. O podujatí, jeho vzniku a príprave sme sa rozprávali s Nikolou Luzárovou, členkou organizačného tímu.

nikola-Luzarova-urban-market
Porozprávali sme sa s Nikolou Luzárovou

Nikola, spomenieš si ešte na začiatky Urban Marketu, ako vznikol nápad zorganizovať trh s lokálnymi dizajnovými produktami?

Prvý impulz prišiel od Martina Brixa, ktorý popri štúdiu architektúry organizoval rôzne akcie a prevádzkoval e-shop s urban módou. V jednom momente potreboval vypredať tovar a rozhodol sa v klube Unique v Mlynskej doline zorganizovať akciu – pridalo sa aj niekoľko kamarátov a hovoríme, že toto bol prvý neoficiálny Urban Market.

Nikola Luzárová: Za seba môžem povedať, že Urban Market pre mňa ani nie je práca, je to skôr fascinácia až závislosť.

Neskôr Martina oslovil Juraj Podmanický zo začínajúceho Grape Festivalu, aby zorganizoval dizajnovú zónu priamo v areáli festivalu; nasledoval Winter Urban Market v Cvernovke – v podobe, v akej ho poznáme dnes.

navsteva-urban-market

Z malého nápadu predať vlastný tovar vzniklo podujatie, ktoré má 7 rokov a pomáhalo vybudovať scénu dizajnérov, značiek. Je to miesto, kde nielen nakúpite lokálne produkty, ale aj stretnete zaujímavých ľudí, necháte sa inšpirovať, zapojíte sa do diskusie… Možno z toho raz vznikne aj festival!

Ako si sa dostala do tímu Čerstvého Ovocia a koľko vás je dnes?

Urban Market začal organizovať tím architektov, ku ktorým som sa neskôr pridala. Študovala som masmediálnu komunikáciu v Trnave a popri tom som moderovala v študentskom rádiu TLIS. V tom čase som sama chcela kupovať „iné veci“, ktoré dnes už viem charakterizovať ako niečo lokálne a jedinečné.

Na začiatku som pomáhala, s čím bolo treba – od roznášania paliet až po zametanie podlahy. Dnes mám na starosti koordináciu vystavovateľov, workshopy, odpovedám na otázky, usmerňujem stratených návštevníkov…

tlac-urban-market
Dnes nás je dokopy dvanásť a z môjho pohľadu fungujeme ako dokonalý tím – každý má svoju úlohu a nemusíme si nič diktovať – každý vie, čo má robiť.

Na porade sa vždy dohodneme, čo by sme chceli a potom sa do toho pustíme. Za seba môžem povedať, že Urban Market pre mňa ani nie je práca, je to skôr fascinácia až závislosť.

Na Urban Markete býva niekoľko desiatok dizajnérov, ktorí predávajú oblečenie, doplnky, časopisy, knihy, ale aj jedlo. Ako prebieha ich výber?

Snažím sa mať prehľad o nových značkách na scéne, chodím na trhy, vyhľadávam novinky. Pred každým marketom vždy otvárame aj registráciu – a to je príležitosť dať o sebe vedieť. Vždy sa snažíme o zostavu nových aj už zabehnutých značiek.

Niektorých predajcov tu návštevníci už vyslovene očakávajú. Je dôležité, aby selekcia dávala zmysel, aby bol výber pestrý a každý si v ňom našiel niečo pre seba.

Vieš zhrnúť, ako sa scéna a dizajnéri zmenili za 7 rokov organizovania Urban Marketu?

Pred siedmimi rokmi neexistovala takmer žiadna scéna. Nemali ste sa ako dostať k iným produktom. Ak ste študovali na umeleckej škole, vedeli ste, že vaša spolužiačka niečo vyrába. Problém bol, že ste to vedeli len vy a nie okolitý svet.

Postupne začali vznikať aj weby a predajné portály, pribúdali podujatia a o dizajne sa začalo viac hovoriť. Zmenil sa aj zákazník – vie, čo chce, vie posúdiť produkty a ich hodnotu a povedať „toto je pre mňa kvalita, toto nie je“.

urba-moda-dizajn-doplnky
Na Urban Markete býva niekoľko desiatok dizajnérov, ktorí predávajú oblečenie, doplnky, časopisy, knihy

Ak bol Urban Market spočiatku len o predaji, dnes je to – pri množstve podujatí a predajných platforiem – príležitosť pre prezentáciu a budovanie svojej značky.

Študentov dizajnu totiž škola naučí ako robiť dizajn, ale už nie to, ako ho komunikovať alebo premýšľať obchodnícky. Samozrejme, nemožno od autora očakávať, že dokáže všetko spraviť sám. V zahraničí majú úspešní dizajnéri svoj tím.

U nás sú však situácia aj podmienky fungovania iné a treba s nimi rátať. Ak sa svojej prezentácii bude dizajnér venovať a obetuje svoj čas, prinesie to ovocie.

Rozbeh trvá dva, tri roky, ktoré sú ťažké, ale videla som veľa prípadov, keď sa to podarilo a dnes sa dizajnéri môžu venovať len svojej tvorbe.

Máte do budúcna plány viac sa venovať podpore dizajnérov? Možno v oblasti vzdelávania a rozvoja?

Premýšľame nad tým. Vnímame aktuálne témy ako udržateľnosť, recyklácia, spomaľovanie tvorby a je to niečo, čo nás zaujíma.

Rovnako aj vzdelávanie dizajnérov, producentov, vystavovateľov. Mnohí majú veľký potenciál, ale nevedia, kde začať a ako si nastaviť biznis plán. Je to oblasť, v ktorej sa vidíme, ale v tejto chvíli je to len jedna z mnohých možností…

Spolupracujete pri tvorbe vizuálneho konceptu Urban Marketu s rôznymi dizajnérmi? Alebo máte dvorného dizajnéra?

Spočiatku sme vizuálnu identitu marketu tvorili v tíme. Postupne sme si uvedomili, že aj grafická podoba Urban Marketu musí vyzerať reprezentatívne a odvtedy sme spolupracovali s rôznymi dizajnérmi: zimu 2015 a jar 2016 navrhovala Ivana Palečková a celý náš vizuálny koncept výrazne posunula.

plagaty-urban-market
Príprava na Urban Market

 

Leto navrhoval Paľo Bartoš a v zime sme oslovili grafické štúdio Hungry. Je skvelé, keď sa grafický dizajnér stotožní s naším podujatím, dokáže ho vystihnúť a svojím návrhom osloviť návštevníkov.

Na každý Urban Market pripravujeme rôzne tlačoviny – plagáty, programy, pohľadnice a na Vianoce napríklad aj baliaci papier.

skladany-letak-urban-market
Skladaný leták pre Urban Market

Jarný aj zimný Urban Market sa konal na Fakulte architektúry STU. Čo všetko už máte za sebou a ako vyberáte lokality, kde sa bude Market konať?

Začínali sme v Cvernovke, neskôr sme prešli do mesta – Urban Market sa konal aj na Primaciálnom námestí alebo v Starej tržnici. Boli sme aj na Laurinskej, v M.D.P.O.H. alebo v Pisztoryho paláci. Pre mňa osobne bol najväčším zážitkom dom na Laurinskej ulici – mal krásnu atmosféru a veľa sme sa tu naučili.

Dva mesiace sme ho len vypratávali, aby sa vôbec dal používať… Každé miesto však má génia loci, svoje výhody aj nevýhody. V každom prípade, po všetkých týchto rôznorodých skúsenostiach som veľmi rada, že vieme vždy trh pripraviť tak, aby sa na ňom návštevníci cítili dobre.

Môj sen je urobiť raz Urban Market v ešte neskolaudovanom nákupnom centre – chcela by som tam mať roller disco, korčuľovať sa medzi regálmi a v chladiacich boxoch vystavovať dizajn. Páčilo by sa mi skúsiť si konfrontovať tento typ priestoru s dizajnom a vidieť, ako by reagovali návštevníci.