Túto zdanlivo jednoduchú otázku počujeme od klientov pomerne často. Nie vždy sa však na ňu ľahko hľadá odpoveď, aj keď je pravda, že v drvivej väčšine prípadov odpoveď znie: „Áno, v konečnom dôsledku sa bez krabice zrejme nezaobídete.“
Kto vlastne potrebuje krabicu?
Ak sa váš výrobok skladá z viacerých častí, má neštandardný tvar, je krehký, prípadne hrozí, že by sa v ňom niekto „vŕtal“, bez krabice to pôjde len sotva. Povedzme, že chcete uviesť na trh nový proteínový nápoj, ktorý zabalíte do menších vrecúšok po desať kusov… A čo s nimi? Budete ich musieť elegantne uložiť do krabice. Dajme tomu, že váš výrobok sa skladá z nejakého pevného základu, ku ktorému sa pripájajú ďalšie tri alebo štyri časti, obsahuje viacero doplnkov, elektrickú prípojku a návod na použitie – to všetko treba dať do krabice. Krabicu budete potrebovať aj vtedy, ak je váš výrobok veľmi ťažký, prípadne má zvláštny tvar.
Chystáte sa predávať krehký, rozbitný výrobok. A risknete to aj bez krabice? A čo v prípade, že chcete distribútorom ponúkať tovar, s ktorým sa dá nejako manipulovať a každý, kto nájde odvahu, môže jeho obsah odcudziť… vtedy budú predajcovia na krabici vyslovene trvať, aby sa vyhli stratám a zbytočnému riziku.
Faktom je, že mnohé z vyššie uvedených príkladov by sa dali riešiť aj iným ako krabicovým obalom, môžete skúsiť blistre, fľaše, plechovky, dózy… Ale faktom je aj to, že po finančnej stránke je na tom aj tak najlepšie papierová krabica. Pri krabici netreba vynaložiť náklady na výrobu formy požadovaného tvaru a potom aj lisovacej formy na tvarovanie za tepla – tie by mohli hneď na začiatku zhltnúť pár stovák eur. Krabica si obyčajne vyžaduje len kvalitný nákres, podľa ktorého sa potom jednoducho vyrobí, vyjde vás naozaj omnoho lacnejšie.
Aby sme však povedali celú pravdu, nie každá krabica je rozprávkovo lacná – komplikované plnofarebné skladačky, prípadne veľmi pevné krabice s výrezmi, viacerými časťami a rôznymi povrchovými úpravami môžu byť drahšie. Záleží len na vás, koľko chcete do obalu investovať. No väčšina klientov si v podstate vystačí aj s jednoduchšími riešeniami.
A kto krabicu naozaj nepotrebuje?
V prvom rade tí klienti, ktorí po zvážení všetkých plusov a mínusov usúdili, že bude pre nich naozaj vhodnejšia iná obalová alternatíva. Taktiež klienti, ktorých výrobok nespadá do kategórie, pre ktorú sa krabica zvyčajne používa – do krabíc sa obyčajne nebalia materiály, ktoré sa tradične balia do fliaš alebo téglikov. Je pravda, že hoci by im krabica pridala na príťažlivosti, jej návrh, nákres, zhotovenie a potlač čosi stoja a náklady na výrobu produktu zase zvyšujú aj jeho spotrebnú cenu.
Z toho vyplýva, že väčšina výrobkov mladšej generácie sa zaobíde aj bez krabice, ale asi len dovtedy, kým sa neprepracujú do kmeňového obchodu na regál. Ak máte v pláne svoje výrobky predávať predovšetkým na internete, vystačíte si aj s fľaškovým alebo pohárovým obalom, ktorý len starostlivo obalíte do bublinkovej fólie, vložíte do najobyčajnejšej krabice z vlnitej lepenky (ktorú môžete získať aj dohodou s miestnymi potravinami) a tú odošlete zákazníkovi.
Jednoduchý neznamená nudný
V prípade, že sa rozhodnete pre papierovú krabicu a nemáte bezmedzný rozpočet, to ešte neznamená, že váš obal musí byť nudný a nezaujímavý. Je pravda, že každá konečná úprava navýši náklady, ale v prípade krabíc sa pohybujeme v rozmedzí pár centov za úpravu. Môžete zvážiť výrezy, vrstvu nejakej zaujímavej povrchovej úpravy, príťažlivý grafický dizajn potlače, nevšednú farebnú kombináciu. Možností je veľa a nemusíte sa rozhodnúť hneď pre všetky. Niekedy stačí menej je viac a aj jedna či dve finančne náročnejšie úpravy dokážu robiť divy a z vašej praobyčajnej šesťbokej krabice spraviť zaujímavý kúsok na dotyk i pohľad.
Aj krabica musí mať pekné tvary, ak má upútať
Keď už ste sa raz rozhodli spojiť svoju budúcnosť s krabicou, dajte si záležať. Uistite sa, že ste si dali navrhnúť krabicu s peknými tvarmi, čo budú svedčať vašej značke. Krabica bude vytvárať prvý dojem, ktorý spotrebitelia (alebo distribútori) urobia o vašej značke, takže by mala zaujať a pridať výrobku hodnotu – či už to tak bude alebo nie.
Krabica je pre vás príležitosť, ako sa svojím výrobkom odlíšiť od ponuky tej istej kategórie a zároveň očariť zákazníka rovno v obchode. Krabica môže u zákazníkov vyvolať dojem, že si kupujú niečo kvalitnejšie, a preto bez výhrad prijmú fakt, že si zaň musia trochu priplatiť. Tak nech im za to vaša voľba stojí.
Odpoveď na úvodnú otázku teda znie: v 90 % je krabica nutnosťou!