Krabica z vlnitej lepenky vyzerá tak obyčajne a nenáročne, že klienti často začínajú objednávkovú komunikáciu otázkou: „Potrebujem 500 krabíc, koľko ma to vyjde?“. Stáva sa, že uvedomelejší klienti otázku financií doplnia o rozmer krabice, prípadne o špecifikáciu konkrétnej lepenky (dvojvrstvová, trojvrstvová a pod.), no ani to na adekvátnu cenovú ponuku nestačí.
Do cenotvorby vstupuje mnoho faktorov pričom každý ďalší parameter navyše, akoby otváral ďalšie pole možností. Klient podchvíľou cíti pálčivý rozdiel medzi tým, čo by chcel, tým, čo v skutočnosti potrebuje a čo si vlastne môže dovoliť. Na čo všetko teda treba myslieť, skôr než sa rozhodneme zadať dopyt na vlnitú lepenku?
Všetko začína rozmerom obalu
Rozmer je základný údaj, bez ktorého sa cenová ponuka vôbec urobiť nedá. Vo väčšine prípadov sa stanoví len vnútorný rozmer obalu, to vtedy, keď je potrebné baliť nejaký tovar v určitej forme (ak povedzme potrebujete prepravnú krabicu na menšie krabičky s čajom).
Pri vlnitej lepenke je rozmer štandardne udávaný v poradí dĺžka x šírka x výška (L x B x H), najčastejšie v milimetroch. Častá je však aj požiadavka na vonkajší rozmer obalu (napr. pre potreby umiestnenia obalu v regáli alebo uloženia obalov na palety bez akéhokoľvek presahu), pretože hrúbka materiálu a konštrukcie má rozhodujúci vplyv na výsledný rozmer.
Rozmerom to teda všetko začína, ale určite nekončí. Na jednej strane je to vzhľadom na spotrebu lepenky jeden z najdôležitejších parametrov pri určovaní ceny, ale čo sa týka samotnej výroby, cenu významne ovplyvní výber konštrukcie obalu.
Konštrukcia obalu dokáže s cenou spraviť divy
Veľkým pomocníkom v oblasti obalov z vlnitej lepenky je z hľadiska konštrukcie katalóg štandardizovaných konštrukcií, ktoré vydala Európska organizácia výrobcov vlnitých lepeniek (FEFCO).
Katalóg ponúka štandardizované „strihy“ obalov s medzinárodne známymi kódmi. Štandardizované modely sa, pravdaže, dajú ozvláštniť a prispôsobiť a často tak mnohé vývojové oddelenia aj robia, ale hlavne si vďaka nim dokážete predstaviť, čo sa asi stane, keď zmeníte pri zadaní poradie dĺžky, šírky a výšky.
Najuniverzálnejšou konštrukciou a v podstate aj najlacnejšou alternatívou sú pri obaloch klopové krabice. Ale pozor, pri zmene rozmerov môže cenu ovplyvniť aj natočenie krabice či zmena umiestnenia otvorov a klop.
Nižšia krabica je napríklad drahšia ako krabica s tými istými rozmermi, ale nastojato. Pre cenu je tiež určujúce, či krabica vznikne na jednom stroji (teda či sa krabice na jednom stroji potlačia, vyseknú, zlepia, previažu pásmi a pripravia na palety).
Chcete spoje zlepovať alebo zošívať? Zamyslite sa nad tým, lebo aj toto, zdanlivo banálne rozhodnutie, má vplyv na cenu.
Grafická úprava obalu
Vhodne zvolená grafika môže obal neuveriteľne vylepšiť, ale môže tiež upozorniť na isté nedostatky výrobných možností. Grafika by mala vždy zodpovedať navrhovanému obalu a mala by využívať možnosti potlače. Platí to však aj v opačnom garde – výber potlače významne ovplyvňuje množstvo potrebných obalov a výber lepenky, najmä pokiaľ ide kvalitu hornej (potláčanej) vrstvy, prípadne aj výšku vlny.
Často sa stáva, že pri viacvrstvových lepenkách je potrebné posúdiť jednotlivé vrstvy na základe potlače, ale tiež na základe pevnosti konečného obalu. Z vyššie uvedeného vyplýva, že v prípade grafiky je často nutný pomerne komplexný výpočet, v ktorom treba rátať aj s aktuálnymi cenami jednotlivých druhov papierov používaných vo výrobe vlnitých lepeniek.
Výška vlny
Výška vlny je ďalší dôležitý faktor – okrem toho, že určuje pevnosť v prietlaku, ovplyvňuje aj kvalitu potlače. Výška vĺn sa označuje veľkými písmenami (A tzv. hrubá, E, tzv. mikrovlna, G – najjemnejšia vlna a pod.).
Pri výbere vhodnej výšky a hrúbky vlny si však treba uvedomiť, že výsledná hrúbka vĺn (všetkých dokopy) ovplyvňuje náklady na logistiku, ale tiež to, že valce, ktoré profil vlny tvoria, sú na každom stroji trochu iné, a preto kombinácie vĺn môžu mať v konečnom dôsledku u rôznych výrobcov rôznu hrúbku lepeniek.
Zadávatelia z oblasti veľmi presných výrobkov (napr. v strojárenskom priemysle) musia rátať tiež s tým, že rôzna nasiakavosť a celkový výrobný proces obalov nedovolí väčšiu presnosť ako na milimetre. Tieto obmedzené presnosti a prípadné rozdiely sú technologicky a materiálovo podmienené a nie sú na škodu, len si ich treba včas uvedomiť a pripraviť sa na ne.
Ako povrchové úpravy ovplyňujú cenu obalu
Nesmieme zabúdať ani na vplyv lepidla a ďalších zošľachťovacích náterov, ktoré môžu výrazne zmeniť vlastnosti lepeniek (získajú nimi odolnosť proti vlhkosti a pod.). Tieto povrchové úpravy však nemajú vplyv len na vlastnosti, ale aj na hmotnosť a samozrejme konečnú cenu.
V poslednom čase je tiež čoraz väčší dopyt po papieroch s rôznymi certifikátmi, napr. že papier je vhodný na priamy kontakt s potravinami, že je šetrný voči životnému prostrediu a pod. Papiere s takouto špecifikáciou budú mať, prirodzene, aj špecifickejšiu cenu. Cenotvorbu dnes už vo veľkej miere ovplyvňuje aj logistika a náklady na skladovanie, ktoré môžu cenu pôvodného obalu priamo z výroby jemne (niekedy aj markantnejšie) navýšiť.