Aký obal zaujme spotrebiteľa?

Aký obal zaujme spotrebiteľa?

Aký obal zaujme spotrebiteľa?

Spotrebitelia pri nákupe niekedy veľmi nerozmýšľajú a často si vyberú len produkt, ktorý má zaujímavý obal.

Najdôležitejší je prvý dojem
Psychológovia tvrdia, že prvý dojem trvá len niekoľko sekúnd a následné rozhodnutia závisia od prvých informácií, čo človek po prvom dojme prijme.

zaujimavy-spotrebitelsky-obal
Spotrebitelia si často vyberú produkt zo zaujímavým obalom

Podvedomie
Spotrebiteľ vníma vašu značku podvedome. Reprezentuje ju tak váš obal, ako aj vaša kancelária, zamestnanci, stránka, vy sám. Do vášho obalu vkladáte prísľub, že spotrebiteľ u vás dostane kvalitu.

Pohodlie
Praktický a efektívny obal pomáha zákazníkovi značku alebo konkrétny obal (prípadne jeho alternatívu) promptne vyhľadať, vďaka nemu sa rýchlejšie a ľahšie rozhodne.

Logo
Obaly, na ktorých sa nachádzajú logá, si hneď získajú pozornosť aj srdcia zákazníkov. Spotrebiteľ logo okamžite rozpozná, niekedy aj na celosvetovej úrovni (Coca Cola a pod.), logo mu pripomenie kvalitu aj osobnú skúsenosť, s ktorou sa mu produkty asociujú.
Značky sú často späté s rôznymi emóciami a stačí jediný pohľad, aby sa spotrebiteľovi vybavila nejaká spomienka alebo pocit. To všetko môže viesť k dlhodobému vzťahu medzi značkou a spotrebiteľom.

prezentacny-obal
Prezentačný obal by mal byť jednoduchý a obsahovať len nevyhnutný text. Zdroj obrázkov ponio.sk

Estetika
Pôsobivý dizajn obalu dokáže pritiahnuť pozornosť spotrebiteľa a nezriedka sa stáva, že kým sa rozhodne, dlho bude pozerať na zaujímavý obal a zapamätá si ho.
Podľa výskumov stojí minimálne tretina rozhodnutí, ktoré sa vzťahujú na produkty, na obaloch a osobných preferenciách.

Typografia
Písmo a fonty môžu mať rôzny charakter. Pre svoj obal môžete vybrať elegantný, štýlový, strohý alebo jemný font. Nech už sa však rozhodnete pre čokoľvek, vždy v prvom rade uvažujte v rovine čitateľnosti – len čitateľný font totiž spotrebiteľa udrží. Ťažko čitateľné písmo (primalé, priveľmi cifrované, v zlej farebnej kombinácii a pod.) spotrebiteľa doslova odoženie.

Farba
Farbou sa najjednoduchšie prihovoríte svojmu spotrebiteľovi. Je to tá najkratšia cesta, ako komunikáciu vôbec začať. Tu sú základné pravidlá:

  • Svetlé farby sú menej vážne.
  • Biela označuje nevinnosť, jednoduchosť a čistotu.
  • Čierna označuje silu, moc, intenzitu a vyššiu cenu.
  • Červená vyvoláva u ľudí nadšenie.
  • Žltá symbolizuje šťastie.
  • Zelená označuje rast a harmóniu a často sa spája s produktmi, čo sú priateľské k životnému prostrediu.

Dominový efekt
Kúpou produktu sa život obalu nemusí končiť, naopak, obal môže život značky predĺžiť.
Asi 52 % online spotrebiteľov priznalo, že sa pravdepodobne vrátia do obchodu a spravia ďalší nákup, ak dostanú produkt v prvotriednom balení.
Asi 90 % spotrebiteľov po nákupe znova použije obalovú krabicu alebo tašku.
Spoločnosti, ktoré stavili na kvalitný obal, zaznamenali 30% nárast záujmu svojich spotrebiteľov.

Podeľte sa so svetom o svoj obal

Viacero štúdií tvrdí, že mladšia populácia spotrebiteľov (teda od cca 18. do 25. roku) sa s veľkou pravdepodobnosťou pochváli na sociálnej sieti produktom, ktorý si objednali na internete.
Takmer 40 % všetkých spotrebiteľov sa podelí s fotkou na sociálnych sieťach, ak považujú obal za zaujímavý alebo vhodný ako dar. Spoločnosti s produktovým portfóliom by teda mali rátať s týmto aspektom a využiť ho na marketing.

Obal v marketingu

Spotrebitelia na sociálnych sieťach považujú reklamy za otravné, ale odporúčania od priateľov často berú na vedomie.
Je veľmi pravdepodobné, že ak niekto zverejní na facebooku fotku zaujímavého obalu a podelí sa s ňou so svojimi priateľmi, fotku budú zdieľať aj ďalší ľudia a získa vám nových zákazníkov.

Cesta k pôsobivému obalu

Skvelý produktový obal

Keďže spotrebitelia radi hovoria o obaloch, ktoré sú buď pekné, alebo tvorivé, spoločnosti by sa mali zaujímať o to, čo spotrebitelia považujú za pekné a tvorivé. Takýmto prístupom nadobudnú potrebné informácie a ľahšie sa im bude prezentovať pred súčasnými aj novými spotrebiteľmi.

Nezabúdajte na prírodu
Súčasní spotrebitelia obľubujú a oceňujú ekologické obaly, takže recyklované a/alebo recyklovateľné materiály budú pre vás ako spoločnosť aj životné prostredie len výhodou.

ekologicky-obal
Ekologický obal z recyklovatelného materíálu

Tvorivosť prospeje
Skúste sa chopiť starých materiálov a prerobiť ich po novom. Staré dobré papierové vrecká nič nepokazia a ručne robené či domáce výrobky krásne vyznejú aj s obyčajných špagátom.

Výnimočné veci si žiadajú výnimočný obal
Drahé výrobky a šperky si pýtajú exkluzívne obaly, ktoré využijú hodvábny papier alebo elegantné, odolné materiály. Investícia do exkluzívnych obalov dodá produktom hodnotu a spotrebitelia sa radi na sociálnej sieti pochvália výnimočným zážitkom.

Logá, texty, farby a i. – to všetko tvorí charakter vašej značky
Luxusné produkty si žiadajú naozaj kvalitné obaly. Lacné a gýčové riešenia im uberú na hodnote. Hravé produkty zas upútajú zábavnými logami, farbami a typografiou.

V jednoduchosti je krása
Základné vlastnosti obalu – chrániť, reprezentovať a informovať sú naozaj alfou a omegou, všetko navyše je zbytočné. Obal by mal byť jednoduchý a obsahovať len nevyhnutný text.

Vtáka poznáš po perí a značku podľa obalu
Nezabúdajte na to, spotrebiteľ si musí váš obal prepojiť s vaším produktom/značkou. Na trhu je toľko produktov, že naozaj nie je vhodné svojho spotrebiteľa miasť a zavádzať. Dizajn by mal byť jednoduchý čitateľný.

Obal by mal ponúkať zážitok
Hravý produkt by mal spotrebiteľa pobaviť a pri pohľade na obal chutného jedla by malo spotrebiteľovi začať škvŕkať v bruchu.

Výroba obalov